fbpx




Pilates, voor een stabiel en krachtig lichaam!

Pilates is een Body-Mind en Spirit bewegingsmethode

 

De bewegingsvorm werd door Joseph Pilates begin vorige eeuw ontwikkeld om het lichaam sterker te maken en het in balans en vorm te brengen.

Lichaamshouding en spierbeheersing zijn de kernessentie van deze bewegingsvorm.

Pilates is een uitgebreid systeem van doordachte en specifieke oefeningen die uitgevoerd worden op een oefenmat en in een bepaalde volgorde.

Het systeem volgt de principes van het zeer bewust bewegen met controle en beheersing, dus met een intense concentratie, een specifieke ademhaling, het werken vanuit het centrum/powerhouse en dat alles met vloeiende bewegingen.

Het verenigt lichaam en geest en creëert een meer gestroomlijnd lichaam.

Voor de beoefenaar die regelmatig en met precisie traint levert het prachtige resultaten met aangename voordelen en aspecten in het dagelijks leven.

Mentale voordelen:
Beter lichaamsbewustzijn en concentratievermogen
Ontwikkeling wilskracht
Stijging zelfvertrouwen en zelfwaardering
Bevrijding van lichaamsspanningen en stresshormonen
Verhoging energiepeil

Fysieke voordelen:
Betere bewegingstechniek en coördinatie
Een sterke en soepele wervelkolom, minder kans op rug- en nekklachten
Sterke rug- en buikspieren, inclusief de vaak verwaarloosde diepliggende buikspieren
Een goede beheersing van de bekkenbodemspier
Sterke spieren rond het bekken: billen, onderrug en bovenbenen
Grotere mobiliteit en flexibiliteit
Goede lichaamshouding
Verhoogde longcapaciteit en betere bloedcirculatie door de diepe en vloeiende ademhaling

Kwaliteit boven kwantiteit.

Pilates is geen BBB, Bodyshaping of Bodysculpt.

Bij Pilates isoleren we geen spiergroepen. De oefeningen zijn een keten van bewegingen. Er worden meerdere spiergroepen per oefening aangesproken.

Daardoor verbetert de coördinatie enorm, mind en body werken samen.

Bij Pilates gaat het niet om het aantal herhalingen maar over de kwaliteit van de beweging. Het steeds bewuster worden van het lichaam geeft dat de oefeningen ook steeds uitdagender worden. Het vraagt meer concentratie en inspanning om de oefeningen bewust, en met beheersing en gratie uit te voeren.

Het is dan ook zeer belangrijk dat de oefeningen nauwkeurig verbaal uitgelegd worden, dat de deelnemer bewust beweegt en eventueel gecorrigeerd wordt door de instructeur.

Pilates is veelomvattend en voor nagenoeg iedereen geschikt.

Leeftijd, geslacht of fysiek niveau speelt weinig rol.
Is er twijfel omtrent een lichamelijke klacht, adviseer uw arts en/of vraag advies tijdens de oriëntatieles (= proefles).

Het is gewoon perfect voor iedereen die klachten wil voorkomen en fit door het leven wil gaan.

Wens je minder pit, kijk dan hieronder eens naar Easy Pilates.

Iets zachtjes opbouwen is altijd makkelijker, daarom is er nu Easy Pilates.

Heb je het gevoel dat een van onderstaande beweringen op jou van toepassing is?

  • Ik ben niet sportief.
  • Ik heb overgewicht.
  • Ik ben aan het revalideren.
  • Ik heb totaal geen coördinatie.
  • Ik ben zo stijf als een hark...  
  • Ik wil gewoon rustig beginnen.
  • Ik wil de basisoefeningen goed onder de knie krijgen.
  • Ik zie de gewone Pilates lessen nog niet zitten.

 

Wat is Easy Pilates?

Easy Pilates is ideaal als je het rustig aan wilt doen of je conditie geleidelijk aan wilt opbouwen.
Easy Pilates gebruikt aangepaste Pilates oefeningen zodat iedereen zonder veel moeite Pilates kan ervaren.
We leggen de lat niet te hoog en concentreren ons op alternatieve oefeningen en technieken om de Pilates bewegingen onder de knie te krijgen.

Start to Pilates (beginners)

Tijdens deze lessen nemen we alle tijd om de basisoefeningen en principes uit te leggen. 
We nemen ook de tijd om jou individueel te begeleiden en zelfs tijd om jouw opgedane ervaring tijdens de oefening even te bespreken
Natuurlijk verwachten we van jou dan feedback en/of vragen zodat we optimaal op jouw noden kunnen inspelen.
Alleen zo kan je je lichaam beter leren kennen en beheersen
De oefeningen worden hierdoor nog een stuk lichter en makkelijker uit te voeren.
Als je op deze manier tijdens je workout minder stress op je lichaam uitoefent dan kan je ook mentaal beter ontspannen en op een relaxe manier van het sporten leren genieten.
 
Mocht dit allemaal nog te "intens" voor je zijn dan kan je ook nog voor privéles opteren.
Dit kan een belangrijke investering in je gezondheid zijn en een opstapje naar een nieuw leefpatroon. Vraag ons gerust om info!
 
 

Welke les is best voor mij?

Start to Pilates

De ideale start om deze bewegingsvorm te ervaren.

Easy Pilates

Deze reeks is heel interessant als je het graag wat rustiger aan doet.

Pilates Intermediate

Dit zijn de ideale lessen voor gevorderde beginners en gevorderden. De ene week is de les medium intens en de andere keer wat pittiger! ;-)
Als je reeds Pilates ervaring hebt en wat meer uitdaging wilt dan is deze lessenreeks je ding.
Dit is geen geschikte les voor beginners!

Houd er rekening mee dat er tijdens deze lessen weinig uitleg over de oefeningen gegeven wordt.

Eerstvolgende Startdata en locaties

Als je op de agenda de betreffende les aanklikt komt alle info tevoorschijn.
Je kunt Startdata pagina ook op de startdatum klikken.
Schrijf tijdig in want de plaatsen zijn beperkt!

Vergeet je matje niet!

Let op, een yogamat is NIET dik genoeg!

Meer zin in Online of wil je ons even aan het werk zien en horen?

Haal je matje boven en doe mee met deze GRATIS Online Pilates les! Veel plezier!

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.