bladlogomettekst2 

Pilates is een Body-Mind en Spirit bewegingsmethode

De bewegingsvorm werd door Joseph Pilates begin vorige eeuw ontwikkeld om het lichaam sterker te maken en het in balans en vorm te brengen.

pilates page 2 bwLichaamshouding en spierbeheersing zijn de kernessentie van deze bewegingsvorm.

Pilates is een uitgebreid systeem van doordachte en specifieke oefeningen die uitgevoerd worden op een oefenmat en in een bepaalde volgorde.

Het systeem volgt de principes van het zeer bewust bewegen met controle en beheersing, dus met een intense concentratie, een specifieke ademhaling, het werken vanuit het centrum/powerhouse en dat alles met vloeiende bewegingen.

Het verenigt lichaam en geest en creëert een meer gestroomlijnd lichaam.

Voor de beoefenaar die regelmatig en met precisie traint levert het prachtige resultaten met aangename voordelen en aspecten in het dagelijks leven.

Mentale voordelen:
Beter lichaamsbewustzijn en concentratievermogen
Ontwikkeling wilskracht
Stijging zelfvertrouwen en zelfwaardering
Bevrijding van lichaamsspanningen en stresshormonen
Verhoging energiepeil

Fysieke voordelen:
Betere bewegingstechniek en coördinatie
Een sterke en soepele wervelkolom, minder kans op rug- en nekklachten
Sterke rug- en buikspieren, inclusief de vaak verwaarloosde diepliggende buikspieren
Een goede beheersing van de bekkenbodemspier
Sterke spieren rond het bekken: billen, onderrug en bovenbenen
Grotere mobiliteit en flexibiliteit
Goede lichaamshouding
Verhoogde longcapaciteit en betere bloedcirculatie door de diepe en vloeiende ademhaling

Kwaliteit boven kwantiteit.

Pilates is geen BBB, Bodyshaping of Bodysculpt.

Bij Pilates isoleren we geen spiergroepen. De oefeningen zijn een keten van bewegingen. Er worden meerdere spiergroepen per oefening aangesproken.

Daardoor verbetert de coördinatie enorm, mind en body werken samen.

Bij Pilates gaat het niet om het aantal herhalingen maar over de kwaliteit van de beweging. Het steeds bewuster worden van het lichaam geeft dat de oefeningen ook steeds uitdagender worden. Het vraagt meer concentratie en inspanning om de oefeningen bewust, en met beheersing en gratie uit te voeren.

Het is dan ook zeer belangrijk dat de oefeningen nauwkeurig verbaal uitgelegd worden, dat de deelnemer bewust beweegt en eventueel gecorrigeerd wordt door de instructeur.

Pilates is veelomvattend en voor nagenoeg iedereen geschikt.

Leeftijd, geslacht of fysiek niveau speelt weinig rol.
Is er twijfel omtrent een lichamelijke klacht, adviseer uw arts en/of vraag advies tijdens de oriëntatieles (= proefles).

Het is gewoon perfect voor iedereen die klachten wil voorkomen en fit door het leven wil gaan.

Wens je minder pit, kijk dan naar Low Flow Pilates